بازار سرمایه نیازمند توسعه فرهنگ سیاسی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ما نیازمند توسعه فرهنگ سیاسی پیرامون بازار سرمایه هستیم.

به گزارش صدای بورس، محمد مهدی مومن‌زاده، کارشناس بازار سرمایه افزود: مقامات و تصمیم گیران باید درمورد اهمیت و چگونگی رعایت استقلال بورس آموزش ببینند.

مومن‌زاده در ادامه گفت:استقلال بازار سرمایه، فقط با قانون‌گذاری یا حذف برخی مقررات یا توصیه محقق نمی‌شود بلکه بیش و پیش از همه، بازار سرمایه باید به‌ عنوان سرمایه‌ای ملی شناخته‌ شده و پذیرفته شود و اگر چنین فرهنگی ایجاد و تقویت شود، آنگاه استقلال بازار سرمایه و بورس هم رعایت خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اگر خواهان توسعه پایدار و گام دوم انقلاب هستیم باید به فرهنگ‌ سازی بازار سرمایه و استقلال بورس، بها بدهیم، عنوان کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم بر توسعه بازار سرمایه تأکید دارد و گسترش کمی و کیفی این بازار تأمین مالی با حجم زیاد و ورود شرکت‌های بزرگ را می‌طلبد و همه اتفاقات زمانی انجام خواهد شد که فرهنگ‌ سازی مناسب انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه وزن بازار سرمایه زیاد شده و به همان نسبت باید وزن این بازار در تصمیم‌ گیری‌ها هم بیشتر شود، گفت: رئیس سازمان بورس باید در اغلب نهادهای اقتصادی کلان کشور عضویت و حضور فعال داشته باشد و حتی عضو یا مدعو جلسات هیات دولت باشد. همچنین نهادهایی مانند وزارت صمت، سازمان برنامه‌ و بودجه، وزارت نفت و ... باید استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را با اولویت‌دهی به اهمیت بازار سرمایه و الزامات رشد شاخص‌های بورس، تدوین و اجرایی کنند. متأسفانه، اکنون، چنین استراتژیی وجود ندارد و در سندهای تحول و سندهای استراتژیک وزارتخانه‌ها، رد و نشانی از اولویت‌دهی به بازار سرمایه نمی‌بینیم.

وی افزود: فرهنگ ‌سازی بازار سرمایه برای مردم و به ‌ویژه سهامداران نیز همانند مقامات ضروری است. باید به مردم آموزش داده شود تا درک واقع‌بینانه‌ای از سهامداری و نگاه بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند، از کانال‌های حرفه‌ای وارد بازار شوند و خود را از مزیت مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای بازار سرمایه، محروم نکنند یا اگر می‌خواهند ریسک کمتری را متحمل شوند از روش‌های غیرمستقیم مانند صندوق‌ها بهره ببرند.

مومن‌زاده با تاکید بر اینکه از سال پیش و با ورود سهامداران جدید، بازار سرمایه بسیار بزرگ‌ تر شده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد در دوره اوج این بازار، حتی در شهرستان‌های دور از مرکز نیز میزان خرید افراد حقیقی در قیاس با فروششان، بسیار بیشتر شده بود. سهامداران حقیقی تازه‌وارد به بازار، با هدف سودآوری و با اشتیاق زیاد، سهم‌هایی خریدند اما به دلیل نداشتن شناخت کافی، هنگام مواجهه با شرایط منفی بازار، با همان سرعت ورود به بازار، از آن خارج شدند.

منبع: ایسنا

کد خبر 427277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =